BNBVERHUUR | Vakantie verhuur | Schoonmakers inhuren of zelf doen?

BNBVERHUUR | Vakantie verhuur | Schoonmakers inhuren of zelf doen?

Schoonmakers of zelf soppen? 

Dat is een vraag die ons vaak wordt gesteld.  

We zullen een aantal voorbeelden noemen en aan de hand daarvan kun je uiteraard zelf de keuze maken wat het beste bij jou past. 

Stel je verhuurt je studio, woning, huis of kamer aan gasten. Deze komen en gaan, ze verblijven weekenden, midweken of weken in jouw huis. Uiteraard biedt jij de woning blinkend schoon aan, maar als de gasten vertrokken zijn dient de woning natuurlijk weer schoongemaakt te moeten worden.

Dan is de vraag, wie gaat dit doen? Feit is het moet gebeuren, want de nieuwe huurders komen snel.

Als je ervoor kiest om zelf schoon te gaan maken heb je het helemaal zelf in de hand. Jij weet precies hoe je de woning achter laat en je zult het altijd naar je eigen smaak aankleden. Je maakt de bedden op zoals jij dat wilt, je legt de kussentjes van de bank op de manier zoals jij dat mooi vind etc etc.

Maar dit kost een hoop tijd. Zeker als je misschien naast je normale baan bezig bent met BNB verhuur. Onderschat niet dat je natuurlijk ook nog wat werk hebt aan de reserveringen die binnen komen, het in en uit checken en het contact met je gasten. Denk er dan eens aan hoeveel tijd je zou kunnen besparen als je de schoonmaak uitbesteed.  

Tijd die jij lekker met je familie en vrienden door kunt brengen, of aan je hobby’s kunt besteden. 

Vakantieverhuur en wassen

Hoe ga jij het doen? Ga jezelf wassen met de verhuur of besteedt je het uit?

Maar waar vind je nou die schoonmakers?

Er zijn verschillende platvormen waar je een advertentie kunt plaatsen om schoonmakers te zoeken. Denk bijvoorbeeld heel simpel aan een marktplaats. Maar ook op indeed kun je vacatures plaatsen, of denk bijvoorbeeld aan werkspot. Allemaal platvormen die barstensvol met aanbod van schoonmaakbedrijven zitten. Je kunt samenwerken met een professioneel bedrijf, of misschien vind jij het prettiger om met iemand te gaan samenwerken die schoonmaakwerkzaamheden voor zijn/haarzelf doet.

Omdat wij ondertussen 17 woningen verhuren, werken wij met verschillende schoonmaakbedrijven samen. Dit zijn over het algemeen ZZP’ers. Het voordeel hiervan is dat je een goede band opbouwt met deze mensen en omdat zij alleen werken je ook alleen met hen te maken hebt, en niet via via contact moet opnemen wanneer er iets is.  

Zij wennen aan jouw manier van werken en dat is allemaal in jouw voordeel.
Wat wij als tip willen meegeven als je aan de slag gaat met schoonmakers in welke vorm dan ook, is dat jij moet zorgen voor de juiste voorbereiding. Aan de voorkant moet alles kloppen.

Zo hebben wij bijvoorbeeld een online checklist gemaakt, die wij naar alle schoonmakers sturen voordat zij bij ons gaan werken. Wij nemen hen mee door de woningen, laten alles duidelijk zien, maar we hebben ook een mapje gemaakt met foto’s zoals wij willen dat een woning eruit ziet.

Aan alles is gedacht, hoe de bedden opgemaakt moeten worden, hoe het servies in de kastjes moet staan, hoe de accessoires in de woning moeten staan, maar ook dat de lampenbolletjes overal gecheckt moeten worden, dat de stofzuigerzak geleegd moet worden, dat er onder de bank stof gezogen moet worden. Het klinkt allemaal heel logisch, maar dat is het niet voor iedereen.

Zeker als je langere tijd ergens werkt, krijgt men vaak last van bedrijfsblindheid. Je ziet dingen over het hoofd omdat het een gewoonte is geworden.

TIP: werk met een checklist!

En met de checklist kan niemand meer iets vergeten. Zoals ik dus net noemde, alles moet kloppen aan de voorkant. Zorg er altijd voor dat je de schoonmakers goed inwerkt, zodat zij precies weten wat er van hen verwacht wordt.  

Doe regelmatig een check, zeker in het begin en wees kritisch, maak foto’s wanneer er iets niet naar wens is, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan en het de volgde keer wel goed gedaan wordt.  

Vakantieverhuur en bedden opmaken

Zorg dat je alles duidelijk verwerkt in een checklist voor de schoonmaker. 

Als alles staat, bespaar je veel tijd en energie!

Maar als alles staat en loopt, moet je eens kijken hoeveel tijd jij dan overhoudt. Je woning wordt netjes schoongemaakt en goed onderhouden. Je kunt dit bedrag ook aan je gasten doorberekenen, zodat het jou eigenlijk niets kost, maar wel een hoop oplevert.  

Vrije tijd, omzet, goede recensies wanneer het lekker schoon is en het allerbelangrijkste tevreden gasten. 

 Dus de keuze is uiteraard aan jou… Wil jij graag zelf de regie in handen houden en ben je een echte poetser, dan kun je dit uiteraard zelf doen. Maar denk je hee, dat BNBverhuur wordt op deze manier nog aantrekkelijker… dan raden wij je aan, ga lekker met een schoonmaakbedrijf aan de slag en wordt slapend rijk J 

Vond je dit waardevol?

Download dan >>>nu ons E-book>>>

Hierin staat alle informatie in die je nodig hebt om direct te kunnen starten. 

Wij delen ook veel informatie op Facebook, Instagram en Youtube, dus meld je aan! 

Over de schrijver
Nikki & Priscilla hebben vanaf 2007 meerdereverhuurbedrijven opgezet. Dit geeft hun nu veel financiële vrijheid.Onze passie is om zo veel mogelijk mensen te helpen bij het creëren van een semi-passief inkomen door middel van BNB verhuur, of dit nou een recreatiewoning, kamer, een appartement met of zonder ontbijt is, dat maakt niet uit, verhuren is onze passie.Op dit moment hebben wij al veel studenten succesvol mogen helpenen delen wij onze kennis door middel van YouTube, Social Media entrainingen zoals de BNBVERHUURCURSUS