Wij eigenaars zijn altijd op zoek naar het geheim om meer reserveringen te krijgen, maar wat motiveert om te reserveren? Zijn het luxe voorzieningen? Professionele foto's? Of, misschien, is het de locatie? Hoewel al deze factoren bijdragen aan jou Airbnb succes, is er één belangrijke factor die verantwoordelijk is voor de eerste klik: een overtuigende beschrijving! Dat is hetgeen wat echt jouw boekingen maximaliseert (nou ja, en goede managementsoftware voor woningen op Airbnb, natuurlijk). Dus hoe gaat jij jouw gasten verleiden om een verblijf te boeken?
Het belang van degelijke Airbnb copywriting schrikt veel verhuurders af en dwingt hen tot het inhuren van een Airbnb copywriter. Hoewel dat een goede manier is om een uitstekende beschrijving te krijgen, is het niet de enige manier.
Verwaarloos niet wat je echt boekingen oplevert, zoals de Airbnb beschrijving en vakantieverhuur software als je op zoek bent naar meer boekingen.
Wat is copywriting voor Airbnb?
Door de naam alleen al voelen verhuurders de druk om een beschrijving op expert niveau te produceren als ze überhaupt boekingen willen krijgen. Het goede nieuws is dat het heus niet zo moeilijk is als je het eenmaal begrijpt waar jouw gasten naar op zoek zijn. Beter nog, geen twee beschrijvingen zijn hetzelfde, en het creëren van een unieke beschrijving is wat jou advertentie zal helpen op te vallen tussen de rest.
Airbnb copywriting kan worden omschreven als een opzettelijk gemaakte beschrijving met een focus op zoekmachine parameters en keywords. Het zijn de woorden die jouw klanten aantrekken, je kan het zien zoals een elevator pitch maar dan voor jouw Airbnb.
Waarom is de copywriting van Airbnb advertenties belangrijk?
Een beschrijving zoals "twee-slaapkamer appartement in het centrum van de stad," lijkt misschien gemakkelijk, maar het trekt geen gasten aan. Het hebben van een goede Airbnb beschrijving is belangrijk, maar het is ook veel werk. Werken binnen een krappe limiet van slechts 50 tekens en elk woord strategisch moeten kiezen gaat niet in een kwartiertje.
Maar het is het waard, want de opbrengst is enorm. Een goede Airbnb tekst zal je helpen om de juiste gast aan te trekken, de pagina ranking te verbeteren, en, het beste deel, jou meer boekingen opleveren! Laten we een beetje dieper duiken.
Indruk maken op potentiële gasten
De ideale situatie is dat al je klanten van mond-tot-mond reclame komen of dat ze direct naar jou Airbnb advertentie zoeken, geen werk aan de winkel. Helaas is dit meestal niet het geval. Meestal zal je volslagen vreemden moeten overtuigen om zich comfortabel genoeg te voelen om een verblijf in een nieuwe stad en een nieuwe accommodatie te boeken. Je moet nieuwkomers aanmoedigen om een reservering te maken met niets anders dan jouw Airbnb advertentie om dit op te baseren. Nu zijn goede Airbnb copywriting vaardigheden een beetje logischer.
Je concurreert misschien voor hetzelfde weekend als een miljoen andere "twee-slaapkamer appartementen in het centrum van de stad," dus hoe ga je ervoor zorgen dat jouw appartement opvalt? Goede Airbnb copywriting onderscheidt jouw advertentie van de rest en laat een goeie indruk achter bij alle potentiële gasten die op jouw pagina terechtkomen.
Communiceer duidelijk verwachtingen
Jouw woning spreekt niet voor zich, dus je moet degene zijn die het woord neemt. Zet de toon van wat je verwacht van jouw gasten in de beschrijving. Dit is niet de plek om je huisregels uit te leggen, maar door positief de sfeer van je woning te laten zien, bespaar je jezelf de moeite om later de richtlijnen te verduidelijken.
Het juiste publiek aanspreken
Op een vergelijkbare manier wil je de juist gasten voor uw woning aantrekken. U verkoopt niet alleen uw eigendom, u waarborgt ook uw gemoedsrust. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u een klein huisje verhuurt buiten de stad. U ziet uw woning als een rustig vertrek uit de stad, perfect voor koppels of rustige wandelaars, terwijl sommige reizigers dit misschien zien als een kans om een grote vriendenreünie te organiseren zonder last te hebben van geluidsklachten.
Maak uw Airbnb advertentie populairder
Jouw Airbnb ranking en uw Google ranking volgen niet hetzelfde patroon en zijn dus niet hetzelfde. SEO is nog steeds belangrijk, maar op een andere manier. Als een echo van Airbnb's streven naar kwaliteit, zal jouw advertentie worden beloond als deze beschrijvend is. Airbnb zegt direct naar de bron: "Het bouwen van een concurrerende advertentie begint met een duidelijke, nauwkeurige beschrijving van wat gasten zullen krijgen".
Als jouw Airbnb copywriting goed geschreven is, heb je een grotere kans om jou positie in de Airbnb zoekfunctie te verhogen.
Geheimen van goede Airbnb copywriting
Inmiddels snapt het belang van een goede Airbnb copywriting, maar je vraagt je misschien nog steeds af wat een Airbnb beschrijving uniek maakt. Zonder een professional in te huren, zijn er een aantal tips die je kan volgen om jouw eigen Airbnb copywriting expert te zijn.
Benadruk jouw belangrijkste verkoopargumenten
Veel verhuurders maken de fout om niet genoeg over de woning te vertellen in de titel. Het aanbevolen aantal verkooppunten voor een Airbnb advertentie titel is een of maximaal twee. Als het hebben van een jacuzzi een zeldzaamheid is in jouw gebied, highlight dit dan in de titel. Het centraal plaatsen van jouw grote verkoop is wat de aandacht van potentiële gasten zal trekken.
Aan de andere kant wil je gasten niet overweldigen. Als jij de titel op een waslijst laat lijken, wordt het te druk voor de ogen en zul je potentiële gasten verliezen. Daarom zou je de perfecte balans tussen de twee moeten vinden. Benadruk je beste eigenschappen zonder te overdrijven.
Vermijd het gebruik van onnodige woorden
De beschrijving moet iets zeggen over de vakantiewoning. Algemene bijvoeglijke naamwoorden bieden niets voor jouw gasten. Het gebruik van de verkeerde beschrijvende woorden kan niet alleen je woning generiek laten lijken, het kan ook overkomen als herhaling. Uw keuze van bijvoeglijke naamwoorden moet een gevoel van positiviteit overbrengen zonder te leunen aan de kant van valsheid. Hier zijn enkele woorden om te vermijden:
- Geweldig
- Fantastisch
- Perfect
En wat je ook doet, vermijd het gebruik van "zeer." Als je woorden als "zeer" gebruikt om een punt te versterken of te benadrukken, verspil je eigenlijk alleen maar vier tekens die je beter had kunnen gebruiken om een specifieker woord te vervangen. Een heel mooi uitzicht kan bijvoorbeeld beter gezegd worden als een prachtig landschap in hetzelfde aantal tekens. Je ruimte is beperkt, dus beschrijf kort en krachtig!
Geen negatieve woorden
Zelfs als je probeert om een positieve boodschap over te brengen, als je het in negatieve bewoordingen zegt, is het effect precies dat: negatief. Je wilt dat de ervaring voor gasten van begin tot eind positief is, vooral wanneer je probeert bezoekers aan te moedigen dat jouw woning de juiste is voor hun vakantie.
Bijvoorbeeld, laten we zeggen er is een hut gelegen in de bossen rond Utrecht. Misschien luidt de oorspronkelijke beschrijving: "Rustige hut ver van de drukke snelweg." De eerste woorden die eruit springen zijn druk en snelweg, wat een nogal negatieve uitwerking heeft ondanks dat het een positief verkoopargument is. Laten we het nog eens proberen: "Rustige cabin verscholen in de Utrechtse bossen." U communiceert dezelfde boodschap, maar met een veel aangenamere toon.
SEO is nog steeds belangrijk
Airbnb heeft een ingewikkeld algoritme (ongeveer 100 factoren) om gasten de perfecte accommodatie voor hun reis te vinden. Het ranking systeem is zeer accuraat in termen van het matchen van gasten met geschikte verblijven, maar je moet leren hoe je hier gebruik van maakt als je een gewaardeerde traffic wilt krijgen.
Airbnb is duidelijk over wat er nodig is om jou ranking te verhogen, het enige wat u hoeft te doen is de stappen te volgen. Het algoritme is niet beperkt tot de beschrijving alleen, maar het is een belangrijke overweging. Dus wat moet je doen?
Op hun website staat: "Het algoritme houdt rekening met hoe vaak gasten op je advertentie klikken, hoe vaak gasten proberen contact met je op te nemen vanaf je advertentiepagina, en hoeveel aanvragen voor je boeking je accepteert. Als veel gasten jouw advertentie toevoegen aan hun verlanglijstje, zal deze ook hoger scoren, en die gasten zullen jouw advertentie waarschijnlijk opnieuw vinden in toekomstige zoekopdrachten".
Het komt erop neer dat je advertentie klik-waardig moet zijn. Hoe meer klikken je krijgt, hoe hoger je advertentie komt te staan. Een pakkende kop die daadwerkelijk details geeft over jouw woning is wat Airbnb gebruikers naar je advertentie zal trekken en daarmee je positie in de zoekresultaten zal verhogen.
Hoe vindt je de perfecte Airbnb tekstschrijver
Als je nog nooit eerder freelance tekstschrijvers hebt ingehuurd, vraag jij je misschien af hoe dat gebeurt. Maak je geen zorgen, wij kunnen je helpen! Het is gebruikelijker dan ooit dat freelancers zich specialiseren in copywriting voor een bepaalde branche en Airbnb copywriting is daarop geen uitzondering. Het vinden van de juiste persoon in zo'n niche kan een uitdaging lijken, maar als je weet waar je naar moet zoeken, dan ben je goed op weg om de Airbnb copywriter van jouw dromen in te huren.
Persoonlijke aanbevelingen en doorverwijzingen
Als je toevallig een netwerk van vrienden of collega's hebt die ook vakantiewoningen verhuren, dan zijn zij een goede plek om naar aanbevelingen te vragen. Vaak zullen eigenaren van een woning die een goede service hebben ontvangen, graag de contactgegevens van de aanbieder doorgeven, vooral omdat beide partijen baat kunnen hebben bij de deal.
Vraag rond onder uw collega's voor advies en verwijzingen, of je kan zelfs discussies starten op online forums voor vakantieverhuur gemeenschappen en zien welke resultaten je krijgt. Deze discussies kunnen op sites zijn waar jij je vakantiewoning al aanbiedt, zoals Airbnb of HomeAway, of op professionele LinkedIn-groepen, Facebook-groepen of Reddit-threads.
Freelancing platformen
Om er meteen in te duiken en freelance copywriters te vinden om je site op te knappen, kun je online freelance marktplaatsen als Upwork of Speedlancer uitproberen. Upwork is de grootste en waarschijnlijk de meest bekende tool die er is voor zowel professionals als bedrijven. Je kunt in één oogopslag door de profielen van freelance schrijvers bladeren, beoordelingen over hun werk lezen en zien wat voor tarieven ze vragen.
Aangezien freelance schrijven al een behoorlijk verzadigde markt is, en zelfs nog meer als het gaat om gewilde schrijfopdrachten voor reizen, zal je merken dat tekstschrijvers om jouw aandacht zullen vechten met zeer concurrerende tarieven. Neem geen genoegen met de eerste de beste schrijver die je tegenkomt, leer de markt van tevoren kennen en gebruik de beoordelingen en voorbeelden van schrijvers om een weloverwogen beslissing te nemen.
Copywriter bureaus
In plaats van de persoon voor de job te kiezen, kan je ook een copywriting bureau kiezen en hen het papierwerk en de beslissingen voor je laten afhandelen.
Een optie is het kiezen van een gespecialiseerd bureau zoals GuestHook, die echt weten wat ze doen als het gaat om vakantieverhuur beschrijvingen. Als alternatief kan je kiezen voor een bureau als Copify, dat werkt met grote merknamen uit verschillende sectoren en je koppelt aan een copywriter die geschikt is voor jouw rol.
Veel van deze diensten werken per woord of per bericht, dus controleer altijd de tarieven voordat je een contract afsluit.
Social media
Social Media platforms zoals LinkedIn kunnen ook gebruikt worden om actief te zoeken naar freelancers met behulp van de geavanceerde zoekfunctie van de website. Het mooie van LinkedIn is dat de zoekresultaten worden gerangschikt op relevantie voor je netwerk. Dat betekent dat als je gemeenschappelijke connecties hebt, zij in de bovenste resultaten zullen verschijnen, zodat je je gemeenschappelijke connectie kunt vragen om je voor te stellen.
Ook zullen veel onafhankelijke reisauteurs of kleine schrijfbedrijven profielen hebben op Facebook, Twitter enzovoort. Typ gewoon je zoekterm in en kies de "Accounts" optie op Twitter om alle gerelateerde resultaten te vinden die deze zoekwoorden in hun bio gebruiken.
Je kan ook op Twitter zoeken naar relevante hashtags die freelancers gebruiken - de lijst van Productive Writers is het perfecte startpunt.
Door direct contact op te nemen met freelance reisschrijvers via social media, raak je onmiddellijk in gesprek als fan van hun werk, wat op zijn beurt een geweldige basis vormt voor het opbouwen van een verstandhouding en het beginnen van uw professionele relatie met hen.
Airbnb is een van de grootste spelers in de vakantieverhuur industrie. Jouw woning bekend en opgemerkt krijgen op deze grote OTA kan zorgen voor boeking succes! Alle reserveringen moeten ergens beginnen en met uitzondering van mond-tot-mondreclame of directe boekingen, is dit meestal via de titel en beschrijving van jouw advertentie.
Airbnb copywriting gaat je toegang geven tot het aantal boekingen waar je op hoopt. Als jij onze industrie geheimen volgt van het benadrukken van uw top-selling punten, het vermijden van lege bijvoeglijke naamwoorden, het positief houden van de boodschap en het integreren van SEO in uw tekst dan kan je meer Airbnb boekingen verwachten in een mum van tijd.
Wil je contact met ons, meer informatie of een gratis strategie call inplannen? Klik hier!