De toekomst van de Vakantiewoning verhuur en tips voor betere resultaten!

We zijn nog maar net begonnen aan het jaar 2022. 

Zoals we allemaal inmiddels wel weten is het een uitdagende tijd voor alle bedrijfstakken. 

Maar wat is nu de verwachting voor de vakantiewoning verhuur voor dit jaar en de toekomst daarna? 

 

Volgens het trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2021:

Toerisme in algemene zin is een bedrijfssector die de afgelopen 40 jaar heel wat hobbels op de weg heeft gehad maar wel steeds krachtiger uit de strijd is gekomen. Tot deze Coronapandemie. Ook het toerisme is in zwaar weer gekomen en mist een klap met omzet. Deze crisis is ongekend maar ook zeer onvoorspelbaar en het is onzeker of het toerisme op hetzelfde niveau als van voor de crisis zal terugkomen. 

In onderzoeken van toerisme over de afgelopen 2 jaar (2020-2021) laat het binnenlandse toerisme een duidelijke groei zien en inkomend toerisme helaas een daling ten opzichte van het jaar 2020. Het inkomend toerisme is een gemiddelde 24% gedaald maar goed nieuws! Het binnenlandse toerisme is wel +25% gegroeid. 

Verder verwacht men dat internationaal reizen moeizaam op gang blijft komen en met nog steeds veel risico’s en onzekerheid. Te denken aan nieuwe corona varianten, uitbraken en toepassing van nieuwe regels (2G/3G) wetgeving lokaal of internationaal.  

Europese vakanties worden met name in het zomerseizoen verwacht (lage virusdruk). Veel vakantiegangers staan nog niet open voor een vlucht naar Amerika of een ander continent en kiezen liever voor vakantie in eigen land of bijvoorbeeld een autovakantie naar 1 van de Europese buurlanden.  

 

Goed nieuws voor ons

Voor de Nederlandse vakantiewoning verhuurbedrijven worden goede tijden voorzien omdat veel landgenoten liever in eigen land blijven of wordt bezocht door de nabije buurlanden zoals Duitsland en België. Zeker in de zomer met daarnaast het voorjaar en de eerste najaar maanden worden topbezettingen verwacht. Aandachtspunten blijven het voor- en naseizoen wanneer het toerisme last kan hebben van nieuwe corona uitbraken en maatregelen. 

 

Nieuwe mogelijkheden

Hopen op een snel normaal, is niet meer realistisch volgens het rapport. Wij zullen onze toekomst simpelweg anders in moeten richten. Maar never let a good crisis go to waste!  

Zo zijn er altijd weer nieuwe deuren die opengaan.  

De watersport zal naar verwachting stijgen, onderlinge afstand is tenslotte een belangrijk onderdeel van de beleving. Heel interessant om, indien mogelijk natuurlijk, jouw businessmodel daarop in te zetten en watersport mogelijkheden flink te belichten in jouw zichtbaarheid strategie. Of misschien wel simpelweg een klein sloepje aan te schaffen voor een upgrade in de vakantiewoning verhuur. 

Ook is er een sterke groei van actieve recreatie en dan vooral in de buitenlucht. Door de pandemie zijn wij inmiddels gedwongen, onze omgeving te voet te ontdekken en hebben het prettige van bewegen en actief zijn in de buitenlucht herontdekt. Ook daar zijn tal van nieuwe mogelijkheden als vakantiewoningverhuurder om de pijlen op te richten. 

 

Trends

Wat zijn de trends voor de komende tijd: 

Nederland heeft een beter imago voor de vakantiegangers. 

Wat Covid ons wel het meeste heeft duidelijk gemaakt is dat wij, Nederlanders graag uit huis zijn voor een vrijetijdsbesteding of vakantie. Maatschappelijk hadden we in eerste instantie veel begrip voor de maatregelen maar enorme teleurstelling over de beperkingen die ons steeds maar weer opgelegd worden. De beperkingen waar we blij van worden. Verschillende onderzoeken laten zien dat mensen een zeer groot verlangen hebben om op vakantie te gaan. Wel wil men veilig op vakantie en het liefst grote menigten (vliegveld) of grote hotels ontwijken. Liever een kleine accommodatie in eigen land of te bereizen met onze auto. 

 Belangrijkste trend is wel de mini vakantie in eigen land, deze was natuurlijk altijd al aanwezig maar door Corona en thuiswerken alleen nog maar versterkt. Want hoe leuk, met de juiste Wifi even een paar dagen wandelen en werken op de Veluwe. Nederland is mooi! 

 

Verder is er een toename van 65+ plussers en heeft het weer in Nederland ons blij verrast. 

Dan zijn er nog hele belangrijke zaken als het belang van duurzaamheid te verwerken in de vakantiewoningen. Dat kan natuurlijk op allerlei manieren, de inrichting, zonnepanelen, afvalverwerking en noem maar op. Vergeet daarbij ook niet de opkomst van de elektrische auto, een laadpaal in de omgeving wordt oh zo gewaardeerd door jouw gasten. 

 

Vakantiewoning verhuurders, be creative! 

Zaken zoals luxe, moderne inrichting en niet te vergeten een wellness (jacuzzi, sauna) zijn zeker nu de moeite waard om mee te nemen in jou te verhuren vakantiewoning.  

Wees en blijf creatief, nieuwe concepten zijn oh zo in trek. 

 

Boutique verblijf 

Concepten zoals een boutique verblijf bijvoorbeeld, zo zie je ook wel Boutique hotels. 

Een vakantiewoning verblijf met luxueuze, eigenzinnige en intieme sfeer. Meestal kleinschalig. Service staat hoog op de lijst. Een boetiek verblijf is meestal modern ingericht, up to date met de trends van nu in combinatie met historische details. Wat er uitspringt bij een boetiek verblijf is de luxueuze sfeer, unieke stijl en intieme sfeer.  


En het toekomstperspectief?

Dit alles overziend, inclusief de meest recente pandemische ontwikkelingen, moeten we bij NRIT constateren dat onze wereld de komende jaren er ingrijpend anders uit zal zien. De vaccinaties en corona toegangsbewijzen hebben niet de dijk opgeworpen tegen het virus die we in het voorjaar van 2021 nog hadden verwacht en vooral gehoopt. Dat betekent dat internationaal reizen nog jaren bemoeilijkt zal worden en veel uithuizige vrijetijdsactiviteiten in de zomerperiode zullen moeten plaatsvinden, als er een lage virusdruk is. Dat heeft grote gevolgen voor de vrijetijdssector. Ondernemers staan voor de uitdaging om in een kortere tijdspanne hun normalen omzet moeten realiseren. Vaak ook nog met een beperkte capaciteit en duurder personeel dat moeilijk te vinden is. Activiteiten waar massaal samenzijn op één locatie een belangrijk onderdeel van de beleving vormen, zien wij maar heel beperkt doorgang vinden. Hopen op een snel ‘normaal’ lijkt ons geen verstandige strategie. Voor sommige bedrijven en sectoren zal een alternatief businessmodel niet haalbaar zijn en deze bedrijven kunnen alleen nog maar in ‘winterslaap’ gaan. De scenario’s die CELTH in al aan het begin van de pandemie heeft ontwikkeld, kunnen bij de lastige keuzes die wellicht gemaakt moeten worden, behulpzaam zijn.  Het is vooral zaak om wendbaar te zijn, de focus te richten op wat wel mogelijk is, en daar het businessmodel op aan te passen. We zien in dat kader veel DMO’s de focus richten op kleinschalig aanbod gespreid over hun werkgebied. 


Verwachtingen voor de sectoren

Concreet verwachten we dat intercontinentaal reizen de komende jaren zeer beperkt mogelijk zal zijn en met risico’s en onzekerheden gepaard zal gaan. Vakanties in Europa zullen met name in het zomerseizoen, dus bij een lagere virusdruk, mogelijk zijn. Vakantieaanbieders moeten zich realiseren dat veel mensen nog niet open zullen staan voor een intercontinentale reis en daarom hun heil zullen zoeken in een binnenlandse reis of autovakantie in de nabuurlanden.  


Voor de Nederlandse verblijfsrecreatieve bedrijven voorzien we goede tijden omdat veel Nederlanders liever in eigen land blijven. Zeker in de zomer en schouderseizoenen kunnen topbezettingen worden behaald. Punten van zorg blijven het voor- en naseizoen waar ook deze sector last kan hebben van beperkingen. De watersport, waar onderlinge afstand een integraal onderdeel is van de beleving, heeft in deze pandemie de wind mee.  


Attractieparken, dierentuinen en andere dagrecreatie concepten zullen, op de zomer na, moeten blijven dealen met capaciteitsbeperkingen en daar hun businessmodel op moeten richten. Voor binnenlocaties blijft het lastig want consumenten zijn best huiverig om schouder aan schouder met een groot aantal anderen een paar uur in een ruimte te verkeren. Daar helpt een corona toegangsbewijs, dat minder zekerheid bleek te bieden dan verwacht, niet aan. Voor grote massale evenementen lijkt het vooralsnog over en uit. Zij zullen zich moeten bezinnen op ander concepten die meer gespreid in locatie en tijd plaatsvinden. Hoe daar een gezond businessmodel op kan worden ingericht is de -wellicht onmogelijke- opdracht voor de komende periode.  


Lichtpuntje
Ondanks deze grote uitdagingen heeft de pandemie Nederlanders bovenal geleerd dat onze sector de samenleving mooier maakt en ons bestaan de moeite waard. En dat is een te mooie taak om bij de pakken neer te gaan zitten.

Wil je contact met ons, meer informatie of een gratis strategie call inplannen?  Klik hier!