Hoe maak je van jouw huis een vakantieverblijf?
Hoe maak je van jouw huis een vakantieverblijf?
Je hebt al veel mensen de sprong zien wagen en een vakantieverhuur-bedrijf zien starten en je denkt bij jezelf, moet ik ook eigenaar worden van een vakantiehuis? Of dat nu is omdat je al een zomerhuis hebt waar je van zou kunnen profiteren als je er niet verblijft, of omdat je wilt investeren in een woning (of drie!) en deze wilt verhuren aan toeristen - het kan ontmoedigend zijn om met dit type bedrijf te beginnen.
Je denkt bij jezelf:
- Heb ik wat nodig is om een gastheer te zijn?
- Zal het winstgevend zijn?
- Hoe kan ik voorkomen dat bezoekers mijn eigendom beschadigen?
Vaak durven mensen zo'n zaak niet te beginnen (ook al kan het een aanzienlijk inkomen opleveren) omdat ze geen antwoord hebben op deze vragen.
Het doel van vandaag is om al deze twijfels weg te nemen en je te laten zien hoe ook jij jouw huis kunt omvormen tot een korte termijn vakantieverhuur-bedrijf voor toeristen.
Moet je een bedrijf in vakantieverhuur beginnen?
De vakantieverhuur-markt wordt steeds populairder. Elk jaar verkiezen meer en meer toeristen deze optie boven hotels om redenen zoals gemak, een meer persoonlijke ervaring en de mogelijkheid om zich tijdens de reis als een plaatselijke bewoner te voelen.
Is het daarom een aantrekkelijke investering? Ja. Is het mogelijk om winst te maken? Natuurlijk. Dat gezegd hebbende, zal je de coördinatie van alle verschillende aspecten van jouw bedrijf goed in de gaten moeten houden.
Ook al is er veel vraag naar vakantiewoningen, er is ook veel aanbod, en een van je belangrijkste taken zal zijn om je woning te onderscheiden van de rest om de aandacht van een potentiële gast te trekken. Je zal ook een evenwicht moeten vinden tussen alle taken die het runnen van een bedrijf als dit met zich meebrengt. Bijvoorbeeld, beschikbaar zijn voor eventuele noodgevallen van gasten, het beheren van boekingen, het vaststellen van tarieven voor hoog- en laagseizoenen, enzovoort.
Maar laat dit je niet afschrikken. Door er wat tijd en moeite in te steken, kan dit type bedrijf floreren en zelfs uitgroeien tot de belangrijkste bron van inkomsten voor vastgoed-eigenaren. Bovendien zijn er veel manieren om je bedrijf te runnen zonder er veel tijd of moeite in te hoeven steken. Bijvoorbeeld door de hulp in te roepen van een vastgoedbeheerder, of door een vakantieverhuur software die je zal toestaan om al je aanbiedingen en agenda's te beheren vanaf een plaats, automatiseren van repetitieve processen en het nemen van online betalingen.
Een andere veel gestelde vraag is wat beter werkt, lange of korte termijn verhuur?
Er zijn veel voor en tegens om rekening mee te houden bij het vergelijken van deze twee businessmodellen. Hoewel korte termijnverhuur over het algemeen meer werk betekent voor de eigenaar van het pand, biedt het ook meer flexibiliteit en de mogelijkheid om economisch gezien veel meer te verdienen.
De meest voorkomende existentiële twijfels:
Als ik mijn vakantiehuis verhuur, kan ik het dan nog steeds als tweede verblijf gebruiken?
In alle gevallen. Aangezien jij degene bent die de reserveringen beheert en de kalender bijwerkt voor de gasten, kan je de periodes waarin je zelf van je woning wilt genieten, altijd blokkeren.
Ik ben bang dat gasten mijn vakantiehuis zullen vernielen
Schade aan eigendommen is een van de grootste zorgen van verhuurders. Na lang wikken en wegen over de voor- en nadelen van korte termijnverhuur, gaan velen er niet mee door, alleen maar om het risico te vermijden dat gasten de woning vernielen.
In werkelijkheid is het voor verhuurders eenvoudig om deze Airbnb horrorverhalen te voorkomen door het nemen van een aantal veiligheidsmaatregelen en het richten van marketingcampagnes op bepaalde demografische groepen van potentiële gasten. Daarnaast moet je de juiste vakantieverhuur verzekering afsluiten en zelfs nadenken over het nemen van een borgsom die je zal beschermen in het geval van ongelukken.
Kan ik mijn vakantiewoning ook beheren als ik niet in de buurt woon?
Veel huiseigenaren wonen niet in de buurt van hun huurwoning, vooral omdat veel van deze woningen investeringen zijn in gebieden waar veel vraag is naar vakantieverhuur, of omdat het gewoon een tweede huis is dat alleen tijdens de vakantie wordt gebruikt.
Hoe kan je het dan beheren als je er niet bent om inkomende gasten te verwelkomen, de woning schoon te maken tussen verblijven door of zelfs om een oogje in het zeil te houden wanneer deze leeg staat?
Er zijn veel opties voor huiseigenaren in deze situatie. Aan de ene kant zijn er veel bedrijven die zich bezighouden met check-in, omzet, schoonmaak en al het andere waarvoor een fysieke aanwezigheid in het pand nodig is. Je kan de check-in/out processen ook automatiseren met slimme sloten die je van overal ter wereld voor elke gast kunt configureren.
Wat betreft de veiligheid wanneer je woning leeg staat, is het altijd een goed idee om een buurman, vriend of conciërge in de buurt te hebben die af en toe een oogje in het zeil kan houden.
Kan ik mijn eigendom gratis adverteren?
Ja! En in dit geval is het internet uw grootste bondgenoot. Meer specifiek, sociale netwerken zijn - en de meerderheid van deze zijn volledig gratis. Je kan Facebook gebruiken om een enorm publiek te bereiken (het heeft meer dan 2,4 miljard maandelijkse gebruikers) door een Facebook-pagina te maken en de knop "Reserveren" toe te voegen. Je kan ook gebruik maken van de image-sharing site, Instagram, om visueel je woning te verkopen aan potentiële gasten.
Daarnaast is zoekmachine optimalisatie (S E O) van vitaal belang om verkeer naar jouw vakantieverhuur website te leiden.
Wat betreft het formeel adverteren van je woning op advertentiesites met beschrijvingen, foto's enzovoort, zijn er veel portals die je een vergoeding vragen om te adverteren, en anderen die gewoon een commissie nemen van elke boeking die je ontvangt.
Deze vergoedingen en commissies variëren van site tot site, dus zorg ervoor dat je je vertrouwd maakt met de kosten van het gebruik van een vakantieverhuur website voordat je je aanmeldt.
Om op deze commissies te besparen, kan je je eigen professionele website maken om je eigendom te adverteren. Om dit te doen, moet je een goede vakantiewoning software waarmee je alle noodzakelijke taken kunt uitvoeren voor het beheer van onroerend goed, zoals het nemen van online boekingen, het beheren van agenda's en reserveringen en eenvoudige communicatie met gasten.
Tot slot, een andere manier waarop u uw woning gratis op de markt kunt brengen is door je in te schrijven bij de plaatselijke toerismevereniging of Kamer van Koophandel en door veel persoonlijk te netwerken bij gemeenschapsevenementen, festivals en meer.
Wat gebeurt er als ik niet weet hoe de administratieve en juridische kant te beheren? Welke repercussies zijn er?
In de afgelopen jaren zijn er veel nieuwsberichten geweest over mazen in de wet, illegale korte termijn verhuur die worden gesloten en nog veel meer. Het is waar dat als je je niet aan de wettelijke richtlijnen houdt, je later een boete kunt krijgen.
In werkelijkheid is het niet zo moeilijk om alles binnen de wet te doen. Aangezien een vakantieverhuur-bedrijf een relatief kleine investering is, zijn er niet zo veel wettelijke voorschriften (hoewel sommige plaatsen beperkingen hebben met betrekking tot het verhuren van onroerend goed op korte termijn).
Hoewel je niet per se een bedrijf hoeft op te richten om je eigendom aan toeristen te verhuren, moet je wel alle vergunningen aanvragen die in je regio vereist zijn, en de bijbehorende belastingen betalen wanneer het moment daar is.
Te volgen stappen om een vakantieverhuur-bedrijf te beginnen:
Fysieke voorbereiding van je vakantiehuis
Voordat je met iets anders begint, moet je je huis voorbereiden zodat het klaar is om gasten te ontvangen. Dat betekent verbouwen, inrichten en herinrichten zodat het er niet alleen goed uitziet, maar ook alle voorzieningen heeft die gasten nodig hebben.
Om je huis een persoonlijk tintje te geven zonder al te veel uit te geven, kan je ook op een kleine beurs decoreren met een paar eenvoudige doe-het-zelf-ideeën.
Bepaal uw tarieven
Als je begint, moet je je prijzen niet te laag of te hoog vaststellen, want beide praktijken kunnen je op de lange termijn geld kosten. Het beste is om je directe concurrentie te bestuderen - je zult snel ontdekken hoeveel gasten bereid zijn te betalen voor een vakantiewoning in je omgeving met vergelijkbare voorzieningen als je eigen woning.
Houd rekening met eventuele grote uitgaven die u hebt gedaan om van jouw vakantiewoning een winstgevende onderneming te maken. Het is ook aan te raden om je prijsstrategie te variëren afhankelijk van de tijd van het jaar (de meeste bestemmingen hebben hoog- en laagseizoenen). Je kan zelfs gebruik maken van dynamische prijzen en revenu management tools die je tarieven automatisch laten variëren afhankelijk van concurrentie, bezettingsgraad etc.
Als of wanneer je een bezettingsgraad van ongeveer 75% bereikt, zal dit een sterk signaal zijn dat je prijzen juist zijn. Als je moeite hebt om dit te bereiken, kan je overwegen om je tarieven te verlagen.
Stel een vakantiehuur-overeenkomst en huisregels op voor uw huis
Het opstellen van een huurcontract vanaf het begin is niet alleen goed voor jou en je gasten, maar het kan je ook veel kopzorgen besparen. Zorg ervoor dat je alle voorwaarden voor het verblijf en het gebruik van je woning opneemt, samen met onderwerpen zoals annuleringsvoorwaarden of gedetailleerde contactinformatie voor beide partijen.
Weet je niet zeker hoe je een vakantiehuur-overeenkomst moet schrijven?
Zorg ervoor dat je details opneemt over hoe je moet recyclen, eventuele geluidsbeperkingen, parkeren, enz. Je kunt ook instructies toevoegen over het gebruik van elektrische apparaten of andere huishoudelijke artikelen om je verblijf comfortabeler te maken.
Maak en publiceer je advertenties
Nu is het tijd om je woningbeschrijving zo op te stellen dat het beste van wat je huis te bieden heeft naar voren komt. Probeer niet "de zoveelste aanbieding" te zijn en blijf weg van clichés als "spectaculair uitzicht" of "mooi".
Focus op wat je woning heeft dat je concurrenten niet hebben (vooral als het gaat om de details) en vertel je woning door middel van story-telling om een levendig beeld te schetsen voor je gasten. Vul je advertenties aan met foto's van hoge kwaliteit die je aanbod vanuit veel verschillende hoeken laten zien.
Als je al het bovenstaande hebt voorbereid, is het tijd om te beslissen op welke platforms je een advertentie wilt plaatsen - inclusief je eigen website.
Aangifte doen van je belastingen
Een belangrijke stap die veel nieuwe eigenaren over het hoofd zien tijdens de eerste maanden van hun bedrijf zijn de belastingen. Niet alleen moet je je belastingen correct aangeven, maar je kunt ook alle gemaakte zakelijke kosten terugvorderen - zoals reparaties, verzekeringen, zelfs boekhoud- en marketingkosten kunnen aftrekbaar zijn.
Nu je weet welke stappen je moet volgen, als je er serieus over denkt om je woning om te zetten in een vakantieverblijf voor toeristen, heb je geen excuus meer! Voer deze tips uit en je zult snel geweldige resultaten zien van je nieuwe bedrijf.
Wil je hier meer over weten? In de cursus leren wij je alles over het bepalen van je prijs. Vertellen wij alles over hoe je een marktonderzoek kunt doen. En geven wij alle informatie over de verschillende seizoen prijzen. Ook hebben wij alles in documenten voor je uitgewerkt, zodat het jou een hoop uitzoek werk bespaart!
Wil je contact met ons, meer informatie of een gratis strategie call inplannen? Klik hier!