Channelmanager voor startende vakantiewoningen en B&B's

Channel manager voor startende B&B’s en Vakantiewoning eigenaren

Als startende BNB eigenaar of eigenaar van een vakantie- receatiewoning wil je alles perfect voorbereiden zodat je gasten een optimaal verblijf kan aanbieden. Daar komt veel bij kijken. Zodra je de eerste boekingen ontvangt kom je voor uitdagingen te staan; op welke platforms ben je boekbaar? Hoe voorkom je overboekingen over deze platforms? Hoe haal je het beste rendement door zo weinig mogelijk commissies af te dragen en tevens een zo hoog mogelijke bezettingsgraad? En dit alles in zo min mogelijk tijd! We nemen een duik in de mogelijkheden van B&B software.

Heb ik software nodig voor mijn vakantiewoning of recreatiewoning?

In Nederland (en ook buiten Nederland) kennen we diverse softwarepakketten die helpen bij het beheer van accommodaties. Maar let op, veel pakketten zijn vooral gefocust op grotere hotels. Dit maakt software onnodig complex met functies die je niet nodig hebt en daardoor ingewikkeld, ongebruiksvriendelijk en kostbaar voor B&B’s en vakantiewoningen.

Andersom geldt hetzelfde, die uitgebreide pakketten missen weer die functies waar je als B&B en vakantiewoning eigenaar juist om staat te springen! Er zijn ook pakketten die zich juist op kleinere accommodaties focussen, maar daar is het risico weer groot op een kleinschalig pakket met achterstallig onderhoud of te beperkte functies zonder doorontwikkeling en innovatie.

Koppel al je booking kanalen aan jouw channelmanager. Manage alles vanuit 1 plek, ideaal!

Passende all-in B&B (vakantie-recreatiewoning) software

Met deze gedachten heb ik, Patrick van Haren, samen met een kleinschalig team het product MyTourist opgericht. We hoorden van recreatiewoning eigenaren in diverse landen exact de hierboven omschreven frustraties. Te complex, te duur, te beperkt, te lastig, slechte support. Dit moest anders: eenvoudige software die vakantiewoning eigenaren echt verder helpt. Betrokken en persoonlijk waarbij klant en ontwikkelaar hand in hand gaat om het maximale uit B&B’s te halen.

Met deze insteek helpen we dagelijks vele vakantiewoningen om op basis van software meer (directe) boekingen te verwerken voor het beste rendement. We doen het samen! En niet te vergeten, met automatisering zodat je niet halsoverkop externe platforms moet dichtzetten omdat je een boeking ontvangt en je zelf net even buiten de deur bent.

Heb ik BNB software nodig?

Ja, absoluut en essentieel, als je het mij vraagt. Althans, als je het maximale uit je accommodatie wilt halen. Software maakt jouw accommodatie schaalbaar, autonoom en voorkomt foutgevoeligheid. Op de voorwaarde dat je voor software kiest dat zich uitsluitend focust op accommodaties van jouw omvang. Een product met een goede markt fit voor jouw accommodatie. Dit is de grootste valkuil die ik in de praktijk zie, B&B’s die software kiezen met te veel beperkingen of juist een te uitgebreid en complex systeem.

De onderdelen van B&B (vakantiewoning) Software
Volwaardige B&B software bestaat uit enkele onderdelen. Deze kunnen soms ook los worden afgenomen en er zijn zelfs bedrijven die uitsluitend op een (of een aantal) van de onderdelen richten voor volledige specialisme. Vooral daarom van belang de verschillende onderdelen te begrijpen voordat je start met het gebruiken en inrichten van software.

Channel manager

Een channel manager wordt nog wel eens verward met PMS. Een channel manager is geen visueel product (al ontwikkelen losse channel managers er nog wel eens een eigen visuele jas omheen). In de basis is een channel manager dus een onzichtbare motor die op de achtergrond taken uitvoert. We hoeven het niet moeilijker te maken dan het is; een channel manager synchroniseert simpelweg gegevens tussen boekingsites.

Overboekingen in je vakantiewoning

Een belangrijk onderdeel om voornamelijk overboekingen te voorkomen doordat je beschikbaarheid van kamers overal accuraat is. Grote boeking platforms zijn niet altijd coulant als er onverhoopt een overboeking ontstaat. Het draait vaak om de gast waarbij de accommodatie het probleem mag oplossen. Een goede channel manager is dus al een stress factor minder.

PMS (Property Management System)
De visuele laag waar je daadwerkelijk inlogt en je accommodatie beheert noemen we een PMS. Deze beheer omgeving bevat op zijn minst een kalendersysteem om je kamers en boekingen te beheren, maar gaat doorgaans veel verder. Denk daarbij onder andere aan:
Mail automatisering, zodat je gasten voorzien worden van waardevolle informatie op het gewenste moment. Een reserveringsbevestiging, een factuur, informatie voor aankomst of zelfs na vertrek.

 

Facturatie
Facturatie zodat je administratie volledig in orde is. In een handomdraai is je btw aangifte geregeld en exporteer je alle data eenvoudig voor je boekhouding.
Rapportages voor alle inzichten in KPI’s voor je accommodatie. Denk bijvoorbeeld aan de bezettingsgraad.
Gastenbeheer zodat alle contactgegevens van je gasten inclusief wensen en boekingen in een oogopslag en centraal beheerd worden.

 

Een goede channelmanager verdient geld voor je en bespaart je tijd!

Meld je hier gratis aan voor de software

Booking engine
Een booking engine is een reserveringssysteem die gekoppeld kan worden aan je eigen bestaande website. Sommige systemen beschikken zelfs over een kant-en-klaar website systeem zodat je direct helemaal voorzien bent. Geen zorgen meer over onderhoud, afschrijving, ontwikkeling en hosting. En blijvend profiteren van doorontwikkelingen. Een booking engine stelt je gasten in staat direct te boeken.

Geen commissies, lagere prijzen, direct bij de accommodatie dus volledig in eigen beheer.
Een booking engine is misschien wel het meest waardevolle onderdeel waarvan de kracht niet mag worden onderschat. Een goede booking engine helpt accommodaties om gasten te overtuigen dat ze beter rechtstreeks kunnen boeken. Je hebt meer invloed en dit geeft mogelijkheden om te groeien, naast het feit dat je geen commissie afdraagt.

Maximaal rendement uit B&B Software

We weten nu dat het belangrijk is om de juiste B&B software te gebruiken om zonder beperkingen te kunnen groeien. Maar hoe bereiken we dan meer met B&B software? Hoe helpt het mijn accommodatie echt next-level?

Schaalbaarheid
Om schaalbaar een product te kunnen aanbieden, is het belangrijk dat deze autonoom draait. Dit betekent natuurlijk niet dat elk contact gemeden moet worden, integendeel zelfs. Wat we wel willen is voorkomen en automatiseren van handmatige terugkerende taken. We willen gasten niet handmatig van informatie voorzien die elke gast moet ontvangen. Geen facturen handmatig aanmaken en al helemaal geen sites moeten blokkeren als we een boeking ontvangen.

Als het proces van boeken en alle achterliggende en bijkomende taken worden geautomatiseerd, beperken we aanzienlijk de backoffice taken. Opmaken die bedden dus. En dit is exact wat er noodzakelijk is om te groeien en te schalen: automatisering om een accommodatie autonoom te laten draaien.

Spelen met beschikbaarheid
Mij is ooit de wijsheid uitgesproken “werk aan je bedrijf, niet voor je bedrijf”. Een goede aanvulling op voorgaande. Naast automatisering willen we aan het roer staan. Bijschaven en continu het effect meten van aanpassingen met het doel van vooruitgang. Een channel manager stelt je in staat de beschikbaarheid centraal te beheren, maar wel de vrijheid in aanbod te behouden. Een paar voorbeelden waar je resultaat uit kan boeken:

1. Toeslagen op externe platforms automatisch berekenen
2. Externe platforms uitschakelen voor hoogseizoenen
3. Minimale verblijfsduur op specifieke platforms en/of periodes of zelfs feestdagen
4. Een speciaal arrangement of last-minute deal voor het vullen van de laatste gaten

 

Koppel meerdere vakantiewoningen aan jouw channelmanager en houdt overzicht

Groepsaccommodatie / virtuele kamer
Stel, je hebt een B&B of vakantiewoning van drie tweepersoonskamers. Een maximale bezetting van zes personen. Zoekt iemand een accommodatie op een boekingsite voor zes personen, dan is de kans groot dat je niet vindbaar bent. Je biedt immers geen accommodatie voor zes personen. Een slimme boekingsite zal hooguit jouw accommodatie promoten als er echt geen andere opties zijn. Voornamelijk omdat losse kamers vaak duurder zijn.

Vooral voor rustigere periodes kan het interessant zijn je drie kamers als een geheel aan te bieden. Misschien zijn de marges per kamer iets minder omdat je het geheel iets voordeliger vermarkt, maar 1 boeking levert ook minder werk dan 3 boekingen. Het biedt kansen je bezetting te verbeteren en je uiteindelijke resultaten op te krikken. Een goed PMS systeem blokkeert de individuele kamers bij een volledige boeking en bij een boeking op een individuele kamer wordt het totaalaanbod gesloten. En dit volledig automatisch. Een must dat je zonder PMS over meerdere platforms waarschijnlijk niet gaat redden.
Meten is weten

Kort samengevat:

Meten is weten. Anticipeer op resultaten en overtref ze. Maar dit kan alleen als data centraal is opgeslagen. Profiteer van de data uit je centrale PMS om daarvan te leren. Analyseer zoveel mogelijk data. Alleen daarmee leer je de markt en de bewegingen kennen en daarop invloed te oefenen. Hiermee heb je al een streepje voor ten opzichte van 90% van de accommodaties, simpelweg omdat er vaak nauwelijks aandacht aan besteed wordt.

Natuurlijk hoeft dit geen wekelijkse taak te worden en kan je periodiek je stats checken. Maar alle aandacht aan verbetering levert zichtbaar effect. Zo helpt een systeem je aan een beter rendement en een zorgeloos, tijdsefficient en schaalbaar B&B business.

BNB Software gratis proberen?
Ik nodig je graag uit een vrijblijvend en kosteloos account aan te maken op www.mytourist.cloud.

Via deze link kan je jezelf aanmelden en ontvang je maar liefst 2 maanden extra cadeau (betaal 12 maanden, ontvang 14 maanden) als speciaal aanbod via bnbverhuurcursus.nl 😊

Na je aanmelding is het optioneel mogelijk een persoonlijke presentatie te plannen, zodat we met je kunnen meedenken, adviseren en je volledig ondersteunen in de overstap en inrichting. Geen zorgen dus, we helpen je stap voor stap op weg.

 

Mvg,

Team bnbverhuurcursus.nl en MyToerist